Promyczki posiadają swój program "Szkatułka emocji", by uczyć się poruszać w trudnym świecie emocji, rozumieć swoje zachowanie i znać sposoby radzenia sobie w tym obszarze. Nie mamy dlatego tablicy, na której przypinamy symbole oceniające zachowanie. Nie ma też u nas obrazków z tzw. kodeksami. Czy nie ma u nas zatem zasad i czy dzieci nie wiemy, jakie umowy nas dotyczą? Czy nie wiemy, co gwarantuje nam akceptowalne społecznie zachowanie?
Wizualną odpowiedzią na te pytania stały się zajęcia służące wysnuciu wniosku o stopniu rozwoju kompetencji emocjonalnych oraz społecznych Promyczków.
W naszej sali wiszą 4 napisy :
szacunek, współpraca, pomagamy sobie i odpowiedzialność. Plan daltoński jest nam bardzo bliski, stąd także obecność jego filarów.
Rozprawialiśmy o tym, co z naszej grupowej codzienności można przyporządkować do każdego z haseł. Wszystko po to, by nieustannie wspierać rozumienie funkcjonujących umów. Wypowiedzi dzieci były niesamowite. Skupiliśmy się na tym, co dają nam zasady oraz pielęgnowanie wartości. Poszukiwaliśmy przykładów możliwości i korzyści wynikających z istnienia zasad. Wywołało to lawinę dziecięcych stwierdzeń, które zapisaliśmy na kartce i na pewno będziemy tę listę dopełniać. Wszystko, co widnieje na plakacie MOŻEMY ... (dzięki zasadom grupy i ważnym wartościom), to pomysły Promyczków. Nie zabrakło także wniosków, dlaczego przestrzegamy grupowych umów. Przecież nie mamy nagród czy przysłowiowych "buziek", a jednak stosujemy się do reguł. Gaja zapisała podane przez dzieci powody na plakacie. Promyczki pracowały w zespołach tworząc plakaty do każdej zasady. Kiedy spotkaliśmy się na koniec zajęć by dokonać refleksji, zauważyły, iż podczas tworzenia prac wdrażały każdą z nich. Podawały piękne przykłady z tego konkretnego zadania. To nasze metody, formy, tworzone w przedszkolu sytuacje kształtują w nas bezcenne zasady i wartości oraz uczą, jak należy postępować.