W poszukiwaniu odpowiedzi na projektowe pytanie: „Jak zbudować zdrowie?” Iskierki poddały także najrozmaitszym dociekaniom znaczenie buraczka i jego sekrety. Taki przyniesiony z ogrodu pani był fantastycznym materiałem do rozmów na temat jego budowy i sensorycznych doznań. Dzieci uczyły się wykorzystywać buraczka jako źródła zdrowia w postaci cennych witamin, ale też został on bohaterem ich kolejnego, własnego opowiadania, wspierającego emocje, a zatem równie ważnego aspektu zdrowia. Liście buraka posłużyły Iskierkom do przygotowania wielkoformatowego tła. Wszyscy napracowali się bardzo wyciskając sok z liści i łodyg, ale było wesoło, bo takie ekspresyjne i nieprzewidywalne działania dają dzieciom mnóstwo radości. Rączki przy tym w zabawie doskonale się wzmacniały i przygotowywały się do pisania. Tworzenie bohaterów opowiadania nie było proste. Najpierw należało wykleić liście kawałkami tkanin, co wiązało się z bardzo dużą uważnością, gdyż materiał z jednej strony był biały, a z drugiej zielony. Zatem trzeba było pomyśleć, jak położyć tkaninę. Korzeń był iście buraczany, bo malowany kawałkiem buraczka. Iskierki lubią się tak twórczo brudzić podczas zajęć i nikomu to nie przeszkadza. Tym razem nawet noski były ubrudzone od wąchania i wniosło to dodatkową radość Na drodze dociekań projektowych Iskierek o zdrowiu było nie tylko zdrowie fizyczne. Emocje zajmują w grupowej codzienności ogromnie ważne miejsce, a są także gwarancją zdrowia każdego człowieka. We wrześniu dzieci stworzyły opowiadanie adaptacyjne "Kto pocieszył leśne kamyki?" i rozpoczęły pracę ze smutkiem, a tym razem, wykorzystując czerwień buraka, rozprawiały o wstydzeniu się. Próbowały też wyrażać mimiką wstyd. Praca najmłodszych wisi już w holu przedszkola. To opowiadanie stanowić będzie dla skierek podstawę do dalszej pracy z tą emocją.