AKTUALNOŚCI

Brąz dla naszych zawodniczek!

5 maja 2022 r. nasze uczennice z klas 4a i 4b brały udział w drużynowym Trójboju lekkoatletycznym w ramach Toruńskiej Olimpiady Przedszkoli i Szkół (Igrzyska Dzieci i Młodzieży Szkolnej), które mają rangę zawodów powiatowych. Nasze zawodniczki zajęły 3. miejsce i zdobyły brązowe medale! To ogromny sukces sportowy! Naszą drużynę tworzyły: Chabowska Natalia, Fliege Natalie, Grabek Łucja, Lewicka Lena, Marchewka Kaja, Sobecka Lena. Zawodniczkom gratulujemy wspaniałego osiągnięcia, serdecznie dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły oraz życzymy wytrwałości…
Czytaj więcej

“Smaki lata w przedszkolu” – truskawki Promyczków

  • 2
  • 2a
  • 1
  • 3
  • 3a
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 8a
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Wizyta Promyczków w centrum ogrodniczym sprawiła, iż postanowiły podjąć się wyhodowania wiszących truskawek. Założenie hodowli przyniosło przedszkolakom wiele radości i dużo nowych kompetencji. Było oglądanie sadzonek roślin, wąchanie i poznawanie budowy. Każdy opracował własną instrukcję na podstawie zaleceń producenta. Nim sadzonki zasiadły w doniczkach, Promyczki miały też okazję poznać doniczki torfowe. Doświadczać ich faktury, zapachu i dowiedzieć się, czym jest torf. Po zgromadzeniu tych ważnych wiadomości i umiejętności nastąpiło radosne sadzenie truskawek. W sali roztaczał się wyjątkowy zapach ziemi, a każdy z wielką precyzją umieszczał swoją truskawkę w donicy, dbał by spełnić wszystkie zalecania. Zabawa w ogrodników przyczyniła się też do chęci rozwikłania problemu, jak to się dzieje, że z zielonej roślinki powstają smakowite truskawki. Powstały zatem obrazki, z których dzieci układały cykl rozwojowy truskawki. Promyczki wydzieliły w sali specjalny kącik dla swojego ogródka. Dbają i doglądają hodowli codziennie, prowadząc jednocześnie przyrodnicze obserwacje.

“Czym zachwyca nas dżdżownica…” – innowacyjny projekt Promyczków

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 6a
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 17a
  • 17b
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33

Wszystko zaczęło się pewnego poranka, kiedy już od progu sali Kornelka wołała „Proszę pani, proszę pani…! Ja dziś widziałam pod drodze chyba 100 dżdżownic”, co zaraz podchwyciły inne Promyczki i już temat wywołał zachwycające opowieści. Dzień był deszczowy i kiedy wyszliśmy na plac, aż tętniło od zainteresowania  mnóstwem dżdżownic pełzających po boisku. Nie mogliśmy zrobić z tym zachwytem nic innego, jak zaplanować wspólnie projekt i pokazać, że dżdżownice to niezwykłe zwierzątka. Za nami szereg działań rozwijających ogrom nabytych kompetencji i głównie w kontakcie z naturą. Rozpoczęliśmy od odkrywania dżdżownicowych tajemnic i zaprosiliśmy do współpracy rodziców. Promyczki przyniosły z domu różnorodne informacje na temat tych zwierząt i prezentowały je grupie. Zrobiliśmy wspólnie transparenty i w oparciu o zebrane informacje o środowisku dżdżownic, wyruszyliśmy w plener, by ich poszukać. Przeczuwaliśmy, że może się nie udać, bo w tym czasie było sucho, ale w planie była też plenerowo- dżdżownicowa matematyka, więc działo się działo…Z zebranych kamyków układaliśmy dżdżownice. Z kamieni zabranych z kącika matematycznego oraz znalezionych na placu. Przeliczaliśmy jej pierścienie od ostatniego do głowy i odwrotnie, by przekonać się że wciąż jest tych elementów tyle samo. Dzieci łączyły pierścienie w parach – dodawały – wyznaczając sumę. Ułożyliśmy wesoły wierszyk i ćwiczyliśmy liczebniki porządkowe wskazując kamykowe pierścienie. Ogromnie dużo radości było podczas tworzenia rymów do słowa dżdżownica i zabawy w kalambury. No, ale pośród planów projektowych pojawił się nie lada problem do rozwikłania: „Przecież nie ma kręgosłupa.. co ma w środku?” Wiadomym było, że zajrzeć naturalnie nie możemy. Ugotowaliśmy krochmal imitujący ciało dżdżownicy, zbieraliśmy materiał przyrodniczy i układaliśmy anatomiczne pierścienie. Wszystkim naszym działaniom przyglądały się dwie dżdżownice z terrarium. Wiedząc już, co lubią jeść, troszkę je karmiliśmy i zwilżaliśmy bryłę ziemi z ogrodu, gdzie wcześniej zamieszkiwały. Nie mogliśmy się doczekać deszczu, by oddać je naturze. W planie było jednak wyjątkowe wydarzenie! Chcieliśmy zadbać o dżdżowniczki i zbudowaliśmy im specjalny tarasik na przyszkolnym terenie. Wykonaliśmy parasolo – daszki, które chronią od słońca i wpuszczają odpowiednią ilość wody. Z wielką precyzją nawijaliśmy kolorowe włóczki na pierścienie. Planowaliśmy teren tarasu, wymierzając znacznikami ze sznurka i drewnianych zużytych sztućców. Używaliśmy miary krawieckiej do przygotowania jednakowej długości sznurków i wiązaliśmy supełki. Współpraca aż tętniła. W czwartek rano popadał deszcz. Kiedy przestał, szybko ruszyliśmy z torba pełną akcesoriów, by oddać dżdżownice naturze. Mieliśmy worek ziemi, by urządzić jak najlepszy tarasik. Planowany zakup ziemi ponownie dało nam  ogromną radość z odkrywania matematyki. Postanowiliśmy sprawdzić czy na opakowaniu są matematyczne informacje, które powiedzą, na ile tarasu wystarczy im ziemi. Tak naprawdę przewidywały, że będą tak gramy lub kilogramy. Zdziwiły się, kiedy ujrzały napis 20L. Najpierw ustaliliśmy kto już widział taki napis z literą L, utrwaliliśmy ją przy okazji. Oczywiście było, że na mleku, wodzie, soku itd. No tak.. ale to płyny, a ziemia nim nie jest. Mieliśmy pustą butelkę litrową i dzieci ciekawych pomysłów na wytłumaczenie miały naprawdę wiele. Okaząło się, że padłą odpowiedź: "Bo doniczki mają różne litry i możemy sobie policzyć ile doniczek wypełnimy". No i dzięki ziemi dla dżdżownic, mieliśmy ciekawą matematykę. Promyczki samodzielnie wykonały pomoce, odrysowując, wycinając i pisząc. Wypełnialiśmy doniczki utrwalając przeliczanie, dodawanie, a nawet mieliśmy wstęp do dzielenia. Wszystko w zależności od naszych możliwości. Pierścienice okazały się też fantastyczną inspiracją do zabaw oddechowych i ruchowych. Zwykłe tekturowe krążki, a obudziły tyle zachwytów i śmiechu z opanowanych umiejętności. Mimochodem powstał też pomysł na budowę studni z pierścieni. Studnia zaś poruszyła naszą wyobraźnię i skojarzenia. Poszukiwaliśmy w otoczeniu i własnych doświadczeniach przedmiotów przypominających swą budową pierścienice. Oj było wesoło i padły np. odpowiedzi : pomarszczone palce jak się wyjdzie w długiej kąpieli , wąż strażacki, makaron, waż ogrodowy, wąż od odkurzacza i wiele innych, często zaskakujących. Był to moment na kolejny  żart i poznaliśmy "drzewne dżdżownice". Oczywiście zapadło wielkie niedowierzanie, bo nigdzie nie znaleźliśmy informacji, że mogą one żyć poza glebą. A tu worek z "suszonymi dżdżownicami". Odwaga wielka, bo wszyscy włożyli rączki i mówili o swoich doznaniach, zupełnie przeciwnych niż dotykanie krochmalowych glutków. Kiedy wysypaliśmy je na środku, rozległ się śmiech i oczywiście wołanie: "Ja to widziałam/em na drzewie". Poszliśmy w plener obejrzeć "dżdżownicowe drzewo". Do naszego kącika przyrodniczego powędrowały drzewne dżdżowniczki i glutek, by każdy mógł doświadczać sensorycznie. W piątek Maja sprawiła wszystkim niespodziankę i przyniosła dla każdego, samodzielnie przygotowany zestaw do pracy plastycznej. Dzięki temu zrobiliśmy także wystawę : "Zapamiętaj - dżdżownica to nie gąsienica". To był zachwycający tydzień z tymi na pozór brzydkimi zwierzątkami.

“Mali ogrodnicy” – Promyczki w centrum ogrodniczym

  • 1
  • 2
  • 3
  • 281052080_1050706505577268_4818388881654833278_n

Promyczki postanowiły rozwinąć swoje kompetencje i zdobyć nowe wiadomości na temat ogrodnictwa. W szczególności chciały dowiedzieć się, jakie rośliny można wysiać z nasion, a które są tez w postaci gotowych sadzonek. Jakiej ziemi należy używać w ogrodzie oraz czy każda roślina potrzebuje takiej samej, czy też nie. Udały się zatem do zaprzyjaźnionego sklepu, gdzie obsługa z radością  przywitała nasze przedszkolaki i udzieliła odpowiedzi na wszystkie pytania. Promyczki obejrzały także sadzonki różnorodnych roślin w doniczkach. Podjęły decyzję o założeniu własnego ogródka, by cieszyć się smakami lata. W tym celu zakupiły odpowiednią ziemię i wkrótce podzielą się efektem swoich działań.

POZNAJ POLSKĘ – WYCIECZKA DO WARSZAWY

W dniach 18-19 maja 2022 r. 44 uczniów naszej szkoły pod opieką nauczycieli wybrało się na 2-dniową wycieczkę do Warszawy dofinansowaną przez rządowe Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”. Uczniowie pierwszego dnia udali się na spacer Traktem Królewskim w stronę Starego Miasta, oglądając po drodze m.in. Zamek Królewski, Kolumnę Zygmunta, Pomnik Małego Powstańca,…
Czytaj więcej

Iskierki robią zakupy

W tym tygodniu Iskierki wybrały się do pobliskiego  sklepu. Wyjście było związane z tematyką tygodniową dotyczą poznawania różnych zawodów. Dzieci miały zapoznać się z pracą  ekspedientki, wyglądem i wyposażeniem sklepu. Były bardzo zainteresowane. Z wielką ciekawością przyglądały się paniom pracujacym w sklepie i  sprawdzały czy na regałach znajdują się produkty, które one same kupują z…
Czytaj więcej

Radosne zabawy Iskierek

Słoneczna pogoda sprzyja radosnym zabawom na powietrzu. Harce na boisku, placu zabaw, czy na terenie zielonym zapewniają wiele frajdy. Tym razem najmłodsze przedszkolaki zgodnie zdecydowały, że będą bawić się z chustą. Było przezabawnie!  
Czytaj więcej

Konstytucja 3 Maja

Wprowadzenie pocztu sztandarowego i odśpiewanie hymnu państwowego rozpoczęło akademię poświęconą Rocznicy ogłoszenia Konstytucji 3 Maja. Montaż słowno-muzyczny przygotowany przez uczniów naszej szkoły przybliżył nam historię tworzenia pierwszej w Europie nowoczesnej konstytucji, jej twórców i jej znaczenie dla dziejów Polski. Największe wzruszenie wśród oglądających wywołały pieśni historyczne przygotowane przez chór szkolny za które zasłużenie został nagrodzony…
Czytaj więcej

Święto Szkoły

  • DSCN2900
  • DSCN2885
  • DSCN2884
  • DSCN2885
  • DSCN2886
  • DSCN2887
  • DSCN2888
  • DSCN2889
  • DSCN2890
  • DSCN2891
  • DSCN2892
  • DSCN2893
  • DSCN2894
  • DSCN2895
  • DSCN2896
  • DSCN2897
  • DSCN2898
  • DSCN2899
  • DSCN2900
  • DSCN2901
  • DSCN2902
  • DSCN2903
  • DSCN2904
  • DSCN2905
  • DSCN2906
  • DSCN2907
  • DSCN2908
  • DSCN2909
  • DSCN2910
  • DSCN2911
  • DSCN2912
  • DSCN2913
  • DSCN2914
  • DSCN2915
  • DSCN2916
  • DSCN2917
  • DSCN2918
  • DSCN2919
  • DSCN2920
  • DSCN2921
  • DSCN2922
  • DSCN2923
  • DSCN2924
  • DSCN2925
  • DSCN2926
  • DSCN2927
  • DSCN2928
  • DSCN2929

Co roku, początek wiosny to czas, kiedy obchodzimy Święto Szkoły. W tych dniach, kapituła Orderu Uśmiechu przyznaje to wyróżnienie kolejnym osobom. Naszą uroczystość uświetnili zaproszeni goście: pp. Adrian Mól - wiceprezydent Torunia oraz Anna Sobiesiak, Katarzyna Brożek i ksiądz proboszcz Zdzisław Syldatk - Kawalerowie Orderu Uśmiechu.  W tym roku z okazji Święta Szkoły uroczyście został oddany do użytku plac zabaw. Przecięcie wstęgi oficjalnie otworzyło plac zabaw dla uczniów i przedszkolaków naszej szkoły.